Missie

De PsychologenAssociatie is een samenwerkingsverband van masters in de klinische psychologie (*), met een aanvullende postuniversitaire, wetenschappelijk gevalideerde opleiding van minstens twee jaar. Alle medewerkers van de PsychologenAssociatie bezitten een visum uitgereikt door FOD Volksgezondheid en gedragen zich conform de deontologische code.

Naast de specifieke professionele technieken, hechten wij er belang aan dat iedere medewerker van de PsychologenAssociatie:

•  persoonlijke kwaliteiten op ethisch vlak bezit m.b.t. respect voor de persoon, integriteit en verantwoordelijkheid

•  psychologische begeleiding toepast vanuit een integrale, bio-psychosociale benadering van de gezondheidsproblematiek van de patiënt

•  naast het gebruik van wetenschappelijk bewezen technieken (“evidence based”), ook rekening houdt met andere algemeen erkende criteria van de praktijk (“practice based”) of met de waardebeleving van de patiënt (“value based”).

(*) https://www.bfp-fbp.be/sectoren

Visie

Door hoge kwaliteitseisen te stellen aan zowel de opleiding als de individuele kenmerken van onze medewerkers, streven we naar de hoogst mogelijke graad van professionalisme en deskundigheid op het vlak van klinische psychologie.

Binnen de structuur van de PsychologenAssociatie is er ruimte voor de individualiteit van elke klinisch psycholoog. Wij stimuleren iedere medewerker om zich als zelfstandig psycholoog te ontplooien en een vertrouwensvolle relatie aan te gaan met een eigen netwerk van verwijzers en patiënten.

De PsychologenAssociatie ijvert voor een optimale samenwerking met verwijzers zonder daarbij de onafhankelijkheid en therapeutische vrijheid van de psycholoog te beperken. Met de PsychologenAssociatie willen we partner zijn in de gezondheidszorg en de beste psychologische hulp aanbieden. Het model van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) geeft ons een duidelijke visie op integrale gezondheidszorg (*). Wij moedigen daarom een verdere professionele erkenning van het beroep van de klinisch psycholoog aan. De noden voor mentaal welzijn worden meer en meer bekend en dienen geïntegreerd te worden in de gezondheidzorg. Binnen de PsychologenAssociatie volgen wij dan ook de nieuwste ontwikkelingen in de psychologie op.

Dit alles om de patiënten keuzes te laten maken die hun persoonlijk welzijn in het samenleven met anderen ten goede komen.

(*) https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response